
Fartsputer fra NOBI:
Prefabrikkerte fartsputer i betong er utformet med hensyn til Håndbok V128 «Fartsdempende tiltak» og produseres i samsvar med NS-EN 13369:2023 «Prefabrikkerte spesialelementer av betong».
Christian Berland | Prosjektleder | 920 27 920 | [email protected] |
Espen Mikalsen | Daglig leder | 906 73 735 | [email protected] |
Marcin Wilczynski | Prosjektering & dimensjonering | 968 32 393 | [email protected] |
Tobias Mikalsen | Produksjonsleder | 977 57 430 | [email protected] |
Spesifikasjoner - Fartsputer
Våre fartsputer er dimensjonert for hhv. 30-, 40- og 50- km/t.
Betongelementet erstatter tradisjonelle fartshumper og er et solid fartsdempende tiltak som gir økt trafikksikring for myke trafikanter og verner større kjøretøy.

Dimensjonert km/t | Bredde (mm) | Lengde (mm) | Dimensjon pute (mm) |
---|---|---|---|
30 km/t | 2250 | 4350 | 2350x1850x60 |
40 km/t | 2250 | 4350 | 2450x1850x60 |
50 km/t | 2250 | 5150 | 2750x1850x60 |
50 km/t | 2850 | 5150 | 2750x1850x60 |
Tegninger tilgjengelig på forespørsel.
Om prefabrikkerte fartsputer i betong:
Fartspute er en hump med flat kvadratisk topp og plane ramper i lengde- og sideretningen. Hjulavstanden på tunge kjøretøy og busser gjør at hjulene kommer på hver side av puten ved passering.
For å passere fartsputene må kjøretøyene likevel foreta en viss fartstilpasning. Vanlige personbiler med liten hjulavstand må passere med minst ett hjul på puten.
Farts- og bussputer i betong er bør først og fremst brukes på hoved- og samleveger med relativ stor busstrafikk og minst 4 avganger i én retning i makstimen (Sweco, 2015)

Fordeler med prefabrikkerte fartsputer:
Tradisjonelle fartsdempende tiltak har en rekke utfordringer som kan løses med prefabrikkerte farts- og bussputer i betong:
- Forutsigbar utforming for bilister.
- Reduserer faren for feil konstruksjon.
- Slipper å lage fartsputene på stedet.
- Mindre vedlikehold da betong er mer bestandig enn asfalt.
- Forenklet snørydding da det ikke blir noen kanter å sette skjæret fast i.

Fartsputer er foretrukket av veimyndighetene og busselskaper
Tradisjonelle fartsreduserende tiltak i asfalt får i mange tilfeller feil utforming eller redusert effekt over tid som følge av deformasjon.
Dette skaper spesielt problemer for større kjøretøy som må kjøre med hastighet betydelig under fartsgrensene for å sikre god fremkommelighet, sikkerhet og komfort for yrkessjåfører og passasjerer.

Erfaringer fra kollektivtransporten:
I urbane områder opplever busselskaper store skader på kjøretøy, både på sidene og under. Tidligere fikk over en fjerdedel (!) av Tides busser i Bergen skader som følge av svak utforming av fartshumper.
En driftsplanlegger i Tide forklarer at problemet er at bussene tar nedi når de kjører over tradisjonelle fartshumper, selv i lav fart. De har flere dokumenterte tilfeller det motordekselet blir slått av og ligger igjen i gaten. Tide bekrefter at fartsputene i betong er langt bedre for sjåfører og lange, tunge kjøretøy.
Sweco har også intervjuet andre sjåfører- og driftsselskaper som mener tiltaket passer svært godt til 30-, 40- og 50-sone.


Prefabrikkerte elementer til samferdsel og infrastruktur
Det er mange fordeler med å benytte fartsputer og prefabrikkerte betongelementer til ditt prosjekt:
Landsdekkende produsent av betongelement:
NOBI er en ledende produsent av prefabrikkerte betongelementer for samferdsel og infrastruktur. Vi leverer til prosjekter over hele landet, kontakt oss fartsputer og betongelementer til ditt prosjekt:
Christian Berland | Prosjektleder | 920 27 920 | [email protected] |
Espen Mikalsen | Daglig leder | 906 73 735 | [email protected] |
Marcin Wilczynski | Prosjektering & dimensjonering | 968 32 393 | [email protected] |
Tobias Mikalsen | Produksjonsleder | 977 57 430 | [email protected] |