Fartsputer

Prefabrikkerte fartsputer i betong fra NOBI

Fartsputer fra NOBI:

Prefabrikkerte fartsputer i betong er utformet med hensyn til Håndbok V128 «Fartsdempende tiltak» og produseres i samsvar med NS-EN 13369:2023 «Prefabrikkerte spesialelementer av betong».

Christian BerlandProsjektleder 920 27 920[email protected]
Espen MikalsenDaglig leder906 73 735[email protected]
Marcin WilczynskiProsjektering & dimensjonering968 32 393[email protected]
Tobias Mikalsen Produksjonsleder977 57 430[email protected]

Spesifikasjoner - Fartsputer

Våre fartsputer er dimensjonert for hhv. 30-, 40- og 50- km/t.

Betongelementet erstatter tradisjonelle fartshumper og er et solid fartsdempende tiltak som gir økt trafikksikring for myke trafikanter og verner større kjøretøy. 

fartsputer i betong
Dimensjonert km/t Bredde (mm) Lengde (mm) Dimensjon pute (mm)
30 km/t 2250 4350 2350x1850x60
40 km/t 2250 4350 2450x1850x60
50 km/t 2250 5150 2750x1850x60
50 km/t 2850 5150 2750x1850x60

Tegninger tilgjengelig på forespørsel.

Om prefabrikkerte fartsputer i betong:

Fartspute er en hump med flat kvadratisk topp og plane ramper i lengde- og sideretningen. Hjulavstanden på tunge kjøretøy og busser gjør at hjulene kommer på hver side av puten ved passering.

For å passere fartsputene må kjøretøyene likevel foreta en viss fartstilpasning. Vanlige personbiler med liten hjulavstand må passere med minst ett hjul på puten. 

Farts- og bussputer i betong er bør først og fremst brukes på hoved- og samleveger med relativ stor busstrafikk og minst 4 avganger i én retning i makstimen (Sweco, 2015)

Fartspute betong buss og kollektiv

Fordeler med prefabrikkerte fartsputer:

Tradisjonelle fartsdempende tiltak har en rekke utfordringer som kan løses med prefabrikkerte farts- og bussputer i betong:

  • Forutsigbar utforming for bilister.
  • Reduserer faren for feil konstruksjon.
  • Slipper å lage fartsputene på stedet.
  • Mindre vedlikehold da betong er mer bestandig enn asfalt. 
  • Forenklet snørydding da det ikke blir noen kanter å sette skjæret fast i. 
«Fartsputer kan utføres i asfalt, men de er krevende å legge nøyaktig og vanskelige å få til å beholde sin form over tid på veger med stor trafikk. Det anbefales derfor å anlegge fartsputer av betong».
Statens Vegvesen
Håndbok v128

Fartsputer er foretrukket av veimyndighetene og busselskaper

Tradisjonelle fartsreduserende tiltak i asfalt får i mange tilfeller feil utforming eller redusert effekt over tid som følge av deformasjon.

Dette skaper spesielt problemer for større kjøretøy som må kjøre med hastighet betydelig under fartsgrensene for å sikre god fremkommelighet, sikkerhet og komfort for yrkessjåfører og passasjerer. 

«Den store fordelen er at fartsputer i mindre grad påvirker bussenes fremkommelighet, og dermed styrker kollektivtransportens konkurranseevne sammenlignet med personbil. Dette er i henhold til nullvekstmålet, og er derfor særlig viktig i de store byene».
Statens Vegvesen
Håndbok v128

Erfaringer fra kollektivtransporten:

I urbane områder opplever busselskaper store skader på kjøretøy, både på sidene og under. Tidligere fikk over en fjerdedel (!) av Tides busser i Bergen skader som følge av svak utforming av fartshumper.

En driftsplanlegger i Tide forklarer at problemet er at bussene tar nedi når de kjører over tradisjonelle fartshumper, selv i lav fart. De har flere dokumenterte tilfeller det motordekselet blir slått av og ligger igjen i gaten. Tide bekrefter at fartsputene i betong er langt bedre for sjåfører og lange, tunge kjøretøy.

Sweco har også intervjuet andre sjåfører- og driftsselskaper som mener tiltaket passer svært godt til 30-, 40- og 50-sone. 

Fartsputer, altså en betongklump som er gradert ned midt i veien, er mye bedre for store kjøretøy. Fartsputer gjør at hjulene går på utsiden av puten og bussen glir fint over uten noen form for støt. Disse ivaretar sikkerhetsaspektet samtidig som vi unngår de ulempene vanlige humper har for tunge busser.
Tide
Driftsplanlegger

Prefabrikkerte elementer til samferdsel og infrastruktur

Det er mange fordeler med å benytte fartsputer og prefabrikkerte betongelementer til ditt prosjekt:

Landsdekkende produsent av betongelement:

NOBI er en ledende produsent av prefabrikkerte betongelementer for samferdsel og infrastruktur. Vi leverer til prosjekter over hele landet, kontakt oss fartsputer og betongelementer til ditt prosjekt:

Christian BerlandProsjektleder 920 27 920[email protected]
Espen MikalsenDaglig leder906 73 735[email protected]
Marcin WilczynskiProsjektering & dimensjonering968 32 393[email protected]
Tobias Mikalsen Produksjonsleder977 57 430[email protected]

Kontaktskjema

Fortell oss mer om ditt prosjekt.
Dra og slipp filer her, eller
Max. file size: 64 MB.
    Gjerne legg ved tegning eller ytterligere prosjektbeskrivelser, slik at det blir lettere for oss å hjelpe deg med din henvendelse.

    Våre produkter

    Skroll til toppen