Toppmeny

Kulverter til første gigantkontrakt

Den tyngste maskinparken i et norsk veiprosjekt noensinne har rullet inn på Norges råeste veiprosjekt.
Her bygger AF 23 kilometer ny E18 på rekordtid. Med kulverter fra NOBI.

Oppdragsgiver til AF er Nye Veier AS, et heleid statlig aksjeselskap som overtok ansvaret for byggingen av veistrekningen fra Statens vegvesen 1. januar 2016.

Nye Veiers visjon er å bygge raskt og smart, og kontrakten med AF er den første totalentreprisekontrakten selskapet har inngått.

Seks kulverter

Totalentrepriseformen innebærer at AF i tillegg til å bygge selve veien også har ansvaret for prosjekteringen av det som er et av Norges største veiprosjekter gjennom tidene. Norconsult er AF Gruppens underentreprenør på prosjekteringssiden, og skal tegne alle konstruksjoner: broer, tunneler og kulverter. NOBI skal levere seks kulverter til prosjektet, den største til Lyngfjell på 1517,5 tonn.

Øvrige kulverter skal til Mørland, Heftingdal, Frednes og Krøgenes.

Kruse Smith er også underentreprenør i prosjektet og skal bygge selve broene.

– Parallell prosjektering og utførelse av det store omfanget av arbeid på begrenset byggetid – å få alt apparatet til å fungere som planlagt, er utfordrende, forteller prosjektleder Erik Frogner i AF.

AF har kun to og et halvt år på å få ferdig hele veistrekningen. Ingen har bygd så mye vei på så kort tid før i Norge.

Om prosjektet:

Totalentreprise som omfatter prosjektering og bygging av ny fylkesvei 32 i Porsgrunn – det største veiprosjektet i bypakke Grenland.
Prosjekttype: Samferdsel og underjord
Rådgiver: Norconsult og Jetgrunn Kunde: AF/Statens vegvesen Region Sør
Entrepriseform: Totalentreprise Entreprenør: AF Anlegg

, ,

Utvikling og hosting: Senson AS